Wandelstokken: zinnig of zinloos?

Spread the love
Wandelstokken: zijn ze zinnig of zinloos. In ieder geval zijn ze niet alleen voor ouderen - en ook niet alleen voor nordic walking.

Ik kan het me herinneren als de dag van gister: Ik was die-hard tegenstander van wandelstokken. Ik ben toch niet bejaard! En dat was ik ook niet – dat ben ik nog steeds niet. Ik moet zelfs toegeven dat ik nauwelijks wandelde of hikete op dat moment.

Maar een ervaring met een Italiaanse berggids deed me van gedachten veranderen. Als hij ze gebruikt, waarom ik dan niet?

In dit bericht licht ik de voordelen van wandelstokken toe – en waar je op moet letten.

De voordelen van wandelstokken

Het eerste voordeel is het grootst: extra stabiliteit. Vrijwel alle zoogdieren lopen tenslotte op vier poten. En ook de meeste reptielen en amfibiën. Insecten gebruiken er zelfs 6 – en de beste lopers zelfs 8: spinnen. Ze zitten niet voor niets op je plafond en vliegen kunnen ze niet.

Vogels zijn een beetje valsspelers, want die kunnen vliegen en lopen er op 2.
Maar alle gekheid op een wandelstokje: in sneeuw en bergachtig terrein is alle extra stabiliteit mooi meegenomen.

Voordeel 1: additionele stabiliteit.

Het tweede voordeel is vooral duidelijk bij het maken van zware meerdaagse tochten: de verdeling van het gewicht. Stel je voor dat je ongeveer 100kg weegt, inclusief je rugzak met alle spullen die je meezeult. Dit gewicht drukt op je voeten: ongeveer 200 gram per vierkante centimeter. Bij mij iets minder: ik heb maat 47.
Maar je begrijpt het idee: als je wandelstokken gebruikt is een deel van het gewicht van je voeten afgehaald en overgebracht naar je armen. Met minder gewicht op je voeten, zullen ze minder pijn doen.

Voordeel 2: gewichtsverdeling.

Het derde voordeel is ook evident: je kunt extra spierkracht gebruiken! Wanneer je bergop gaat kun je extra krachtig afzetten met hulp van je armen. En wanneer je afdaalt kun je de stokken gebruiken als rem, waarbij er minder gewicht op je bovenbeenspieren komt te staan. Maar uiteraard ook minder gewicht op gewrichten zoals de knie en enkels.

Afdalen is een excentrische beweging, waarbij je spieren langer worden en een remmende kracht op hetzelfde moment moeten leveren. Bij het bergop lopen worden de spieren korter: een concentrische beweging. De excentrische beweging komt veel minder voor, waardoor die minder geoefend is. (On The Hills UK, vrij vertaald uit het Engels))

Voordeel 3: meer spiergroepen doen mee.

Een minder evident voordeel, maar niet minder belangrijk: je kunt de wandelstokken gebruiken als tentstokken. De tent kun je dus thuislaten, wat veel gewicht spaart. Belangrijk is dat je telescopische wandelstokken gebruikt, dan kun je de tent beter spannen. En als het harder gaat waaien, kun je mooi het zeil laten zakken.

Voordeel 4: gewichtbesparing

Welke wandelstokken te gebruiken

Hier komt het aan op ervaring en voorkeuren. De goedkoopste wandelstokken zijn niet telescopisch. Dat kán prima zijn, afhankelijk van de gebruiker. Maar ik hou er niet van: ze nemen veel ruimte in.

De meeste wandelstokken, en zeker de goedkopere, verstel je door er aan te draaien. Dat is op zichzelf prima – maar ik heb omstandigheden gekend waarbij het minder prettig was. Met name in het afdalen en het verliezen van de balans. Als je volle lichaamsgewicht er op leunt zakken ze nog wel eens in.

Waar het handvatten betreft: de mijne zijn van kunststof en dat vind ik prima. Ik heb nog nooit blaren op mijn handen gehad of zweethanden. Sommige mensen geven de voorkeur aan kurk of rubber. Ik hou niet van het gevoel van die stoffen op mijn handen.

Een zelfde geval zie je bij het materiaal van de stokken: ieder zijn voorkeur. De goedkopere zijn gemaakt van aluminium. Aluminium is licht, maar niet zo licht als carbon wandelstokken. Het scheelt ongeveer 110 gram per paar (overigens ook ongeveer 110 EUR. Aluminium wandelstokken kosten ongeveer 50 EUR, hetzelfde merk in carbon kost 160 EUR). Persoonlijk denk ik dat als je het van die laatste 100 gram moet hebben, je wellicht beter een snickers thuis kunt laten. En tenslotte heb je al het gewicht van een tent uitgespaard.

Koolstofvezel stokken hebben één groot nadeel, afgezien van de prijs: ze breken veel makkelijker. Zijdelingse krachten vinden ze niet prettig…Je zult de eerste niet zijn die zijn stokken breekt door een rugzak er op te laten vallen. En ook de laatste niet.

Conclusie: wandelstokken, zinnig of zinloos?

Persoonlijk raad ik iedereen aan om wandelstokken te gebruiken op langere hikes en in moeilijk begaanbaar terrein. Zeker wanneer je meerdere dagen onderweg bent en een flinke rugzak draagt.
Voor korte stukken of eenvoudige vlakke ondergrond zie ik minder voordelen.

Als je ze gebruikt, koop ze dan ruim vantevoren. Dan kun je er mee oefenen. In het gebruik, in het verstellen, het gevoel in de handen en de spieren in de onderarmen. Dit helpt bij het voorkomen van blessures en kwetsuren zoals blaren op de handen.

Laat een reactie achter